Test potravin: Stejné značky mají jiné složení než v Německu


Praha –
 Stejná značka, jiné složení. Češi stále dostávají jinou kolu než Němci. Rozdíly se týkají i dalších potravin. Ukázal to test, který provedla europoslankyně Olga Sehnalová (ČSSD) a společnost Ahold.

"Nechala jsem otestovat 24 párů potravin a nápojů zakoupených v Česku a Německu. U třetiny vzorků test odhalil rozdílnou kvalitu," shrnula výsledek testu Sehnalová. Potraviny zkoumala Vysoká škola chemicko-technologická v Praze (VŠCHT).

"Nákup jsme vždy prováděli v třech největších řetězcích na lokálním trhu. V Česku to bylo v obchodech Kaufland, Tesco a Albert," dodala Sehnalová. V Německu, konkrétně v Drážďanech, výrobky byly z obchodů Edeka, Kaufland a Rewe.

Podle chuti v každé zemi

Jako rozdílné se ukázaly Pepsi Cola, Sprite, Ice Tea Lemon, Jacobs Kronung, Activia jahodová, Rama, rybí prsty Iglo, lunch meat Tulip. “Předmětem testování nebylo říkat, který výrobek je lepší, nebo horší, ale zda jsou shodné,” řekl Jan Pivoňka z Ústavu konzervace potravin VŠCHT.

Zde jsou konkrétní rozdíly: jogurt a Rama měly v Německu větší obsah tuku, v české kávě bylo o třetinu více kofeinu, limonády byly v Německu slazeny cukrem, v Česku fruktózo-glukózovým sirupem, v českém ledovém čaji bylo o 40 procent méně čajového extraktu. Zatímco masná konzerva stejné značky byla v Česku ze strojně odděleného drůbežího, v Německu byla z vepřového masa a v rybích prstech prodávaných v Česku bylo o sedm procent masa méně.

Výrobci na výtky k rozdílnému složení nejčastěji reagují tvrzením, že pouze přizpůsobují potraviny regionální chuti. "Použité sladidlo se může v jednotlivých zemích lišit. Rozhodnutí je v gesci lokálního výrobce, který přihlíží i ke spotřebitelským chuťovým testům v dané zemi," reagovala na rozdíly ve složení potravin manažerka komunikace značky Coca-Cola Kateřina Eliášová (z testovaných výrobků vyrábí Sprite).

"Chuťové a cenové preference, kterými argumentují výrobci, obecně neplatí. Český spotřebitel nakupuje za německé ceny mnohdy odlišné zboží," reaguje Sehnalová.

Obchodník: Dobrý výsledek

Shodné složení měla většina testovaných potravin. Mezi nimi například kečup Heinz, bonboniéra Toffifee, tyčinka Bounty, vanilková zmrzlina Mövenpick, káva Segafredo Espreso Casa, pomerančový džus Pfanner, olivový olej Carbonell, jahodová marmeláda Schwartau, Kinder vajíčko, sýr Leerdammer nebo borůvkový jogurt Müller.

"Naší motivací bylo dokázat, že na českém trhu nejsou nekvalitní potraviny. A to se prokázalo," řekl vedoucí oddělení kvality společnosti Ahold Pavel Mikoška. Firma v Česku provozuje prodejny Albert.

"Nebyl bych tak smířlivý k výsledkům. Test se týkal špičky ledovce - značkových potravin," řekl prezident Potravinářské komory Miroslav Toman. Nelíbí se mu hlavně vyšší obsah vody v mražených rybách nebo drůbeží separát v lunch meatu místo vepřového. Obě masové konzervy přitom vyrábí stejná fabrika.

S výsledky je nespokojená i europoslankyně Sehnalová a chce je představit Evropskému parlamentu. "Pro mne i nadále platí, že stejný marketing má garantovat i stejné vlastnosti zboží. Jinak se jedná o klamání spotřebitele," říká. Zároveň ale dodala, že oproti výzkumu Asociace spotřebitelů Slovenska z roku 2012, na jehož výsledky už v Bruselu upozorňovala, nový test vyšel pozitivněji.

V aktuálním žebříčku Global Food Security Index, který každoročně porovnává kvalitu a dostupnost potravin ve 108 zemích světa, obsadilo Česko 25. místo. Oproti loňskému roku si o jednu příčku pohoršilo. Stále však má nejkvalitnější potraviny ze všech zemí bývalého východního bloku.

Zdroj: www.aktualne.cz

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.